-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41867)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16847)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13936)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7985)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2851)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2433)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1669)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25895 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

چرا كتاب آسماني حضرت موسي و عيسيغ را تورات و انجيل نام نهادهاند؟

تورات در اصل يك لغت عبري، و به معناي قانون، شريعت، تعاليم و...ميباشد.( ر.ك: التحقيق في كلمات القرآن الكريم، حسن المصطفوي، ج 1، ص 403، مؤسسة الطباعة و النشر وزارة الثقافة والارشاد الاسلامي. ) از آن جا كه كتاب آسماني حضرت موسيغ نيز مشتمل بر قوانين و تعاليم الهي بوده، و بيانگر شريعت آن حضرت است، لذا به آن تورات گفته شده است.

انجيل در اصل كلمه يوناني و به معناي بشارت است و چون كتاب آسماني حضرت عيسيغ به سعادت، بهشت و خير دنيا و آخرت بشارت داده است، به آن انجيل (يعني بشارت و مژده) گفته شده است(ر.ك: همان، ص 158. ) افزون بر آن اين كتاب آسماني بعد از حضرت عيسيغ بشارت و مژدة ظهور پيامبر خاتمرا داده است.

ضمناً تذكر اين نكته ضروري است كه قرآن موجود در دست ما، همان قرآن اصلي و كلام خداست كه بر پيامبر گرانقدر9 نازل، و زير نظر آن حضرت جمعآوري و به صورت كتاب درآمده، و بدون كم و زياد به دست ما رسيده است; زيرا نگهباني از آن را خود خداوند متعال به عهده گرفته است; إنّا نحن نزّلنا الذّكر و إنّا له لحَفظون; (حجر، 9) ما قرآن را نازل كرديم و به طور قطع نگهدار و حافظ آنيم. ولي تورات و انجيل فعلي اين گونه نيستند. شواهد تاريخي و ادلة ديگر نشان ميدهد كه تورات و انجيل اصلي از بين رفته و فقط قسمتهايي از آن دو كتاب آسماني را پيروان حضرت موسي و عيسيمدتها بعد از وفات آنها نوشتهاند كه آن هم متأسفانه با خرافات فراوان آميخته شده است; بنابراين، تورات و انجيل فعلي مجموعة كتب تاريخي است كه به وسيلة يهوديان و مسيحيان نوشته شده; نه اينكه كتاب آسماني حضرت موسي و عيسي باشند.( ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 421 ـ 425، دارالكتب الاسلامية. )

1. زبور نام كتاب آسمان حضرت داوودغ است كه نام آن در آية 163 سورة نسأ و 106 انبيا و 55 بنياسرائيل آمده است.

براي زبور چند معنا بيان كردهاند كه از آن جمله است:

الف. هر كتابي كه داراي نوشتهاي محكم باشد;

ب. هر كتاب آسماني كه وقوف و احاطه بر آن دشوار باشد;

ج. نام كتابي است كه فقط داراي احكام عقلي باشد و از احكام شرعي سخن نگويد.

از آن جا كه در حال حاضر، اثري از زبور حضرت داوودغ در ميان نيست ـ البته به جز كتابي كه هم اكنون در انجيل وجود دارد به نام زبور يا مزامير خوانده ميشود و به داوودغ نسبت داده شده است كه بر اثر تحريف انجيل نميتوان زبور موجود در آن را به پيامبر الهي نسبت داد ـ به همين جهت نميتوان دربارة علت نامگذاري آن نظر قطعي داد.

البته با توجه به معناي لغوي كه اهل لغت براي زبور ذكر كردهاند، ممكن است چنين نتيجه بگيريم از آن جا كه كتاب حضرت داوودغ داراي متني مستحكم و دشوار بوده و داراي احكام شرعي هم نبوده است و در آن به احكام و مسائلي عقلي پرداخته شده بود، زبور ناميده شده است.( ر. ك: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 377، نشر دارالقلم، دمشق / قصص قرآن، صدرالدين بلاغي، ص 374 و 375، نشر اميركبير. )

2. صحف: صحف در قرآن كريم، به حضرت ابراهيم و موسي: نسبت داده شده است. (نجم، 36); (اعلي، 19) صحف جمع صحيفه است كه در قرآن، به معناي لوح و يا صفحهاي است كه چيزي بر آن مينويسند. شايد به اين جهت كه آن چه بر ايشان نازل ميشده است، در الواح و صفحات جداگانه نوشته شده بوده و هر كدام از ديگري مجزّا بوده، آن را صحف ناميده باشند، چنانكه در روايتي از پيامبر9 وارد شده است كه فرمود: بر ابراهيم ده كتاب نازل شده است.( تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 26، ص 406، نشر دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.